ALUVSME. Se taisi olla haltijan nimi, joka oli tuonut kauniit kirjainkivet Hankisuon käkkyrämännyn alle. |
Mahtavin uutinen pitkään aikaan opetusalalla on koulun uusi opetussuunnitelma, joka kuuluttaa ilmiömäistä oppimista ja irtautumista luokkaopetuksesta ja kirjatyöskentelystä! Muutos heijastunee myös esiopetukseen, vaikka päiväkodin puolella opetus perinteisesti onkin ollut leikinomaista. Myös Piilometsän, kokemuksen kautta oppivien esikoululaisten on jatkossa entistä helpompi sujahtaa koulun maailmaan, kun opetustavat lähentyvät nyt toisiaan.
Keväällä Arttu ja Leevi saivat käydä itsekseen tutustumassa tarpeeksi monta kertaa tuleviin kouluihinsa, Harjunkulman ja Vesalan kouluihin. Kiitos eskariopet Kaisa ja Leena sekä Matti- ja Sanna-ope. |
Se, että meillä ei ole virallista esiopetusryhmää tarkoittaa, etteivät valtakunnalliset tai Oulun kaupungin esiopetusvaatimukset sellaisenaan määrittele toimintaamme…
MUTTA
se ei tarkoita, että yhtäkkiä vuosikymmenien esiopetuskokemuksemme tai
-taitomme olisivat uusien kokorajoitusten myötä hävinneet johonkin. Päinvastoin, nythän saamme luvan kanssa erottautua massasta lisää ja toteuttaa sekä kehittää luovasti esiopetustamme haluamaamme suuntaan.
Koululeikki: Mukana Saara 5v, Jenni 5v ja Julius melkein 2v. |
Uimakoulujärjestelyistämme voi käydä lukemassa TÄSTÄ BLOGISTA: PARTAVALAS UIMAHALLISSA.
Isommat toimivat apuopettajina pienemmille. Arvokas taito. |
Isosisar on tärkeä. Olipa se sitten “vain” päiväkotisisar tai ihan oikea sisar. |
Ja jos jotain jää paitsi, niin ehkä ei ainakaan yksilöllisyyttä vaille. Ei huolta ja tunnontuskia. Ja kyllä, se on totta, että epävirallinenkin esioppilas saa luvan aloittaa koulunkäynnin samaan aikaan kuin muutkin! Ja kyllä, pulpetissakin hän ehtii istua ja oppia saada. Ainakin seuraavat 12 vuotta ja usein vielä vuosia, vuosia lisää.
Merirosvokirjaa aloitettiin rustaamaan loppukeväästä ja se valmistunee syksyn aikana. |
Olemme saaneet nauttia varhaiserityisopetuksesta ja oppilashuollosta jo useampien vuosien ajan, suunilleen Ouluun liittymisestä saakka. Huh, huh, onneksi niitä ei rajoiteta vain isoissa ryhmissä oleviin esikouluikäisiin. Siitä kärsisi vain oppimisvaikeuksien kanssa painiva lapsi itse ja siinä samassa vaikeutuisi lapsen tuleva koulutyöskentely sekä tulevan opettajan työ lapsen kanssa.
90-luvulla oltiin tyytyväisiä, kun saatiin lapset muutamaksi aamupäiväksi opettelemaan yhdessä olemista ja siinä samalla käytiin läpäisyperiaatteella oppimisen alkeita lävitse. Esiopetussuunnitelmassa taisi olla sivuja yhdellä kädellä laskettavaksi. Nyt niitä näkyi olevan vanhemmille suunnatussa Oulun virallisessa versiossa muutamaa sivua vaille sata.
Eskariteksteissä tapaat myös Piilometsän esikouluopettajan uudet apulaiset. Yläkuvassa oleva neito haluaa pysyä vielä salaperäisesti tunnistamattomana. |
Tässä on neljä otetta syksyn ensimmäisestä interaktiivisesta esiopetustekstistä, johon esikouluopettaja huomioi myös lasten ideoita. Mukana (4)5-6-vuotiaat. |
Syysterveisin: Piilometsän esikouluopettaja, intohimoinen leikinomaisen esiopetuksen, pienen ryhmän ja sisaruspäiväkodin puolestapuhuja
Leave a Reply